måndag 6 juli 2009

Laxler...?

När E var liten tyckte han mycket om lax och kalkonkassler. Men det var svårt ibland att hålla reda på vad sakerna hette. Så kom det sig att han en sommardag frågade mig vid middagsbordet: Är det lax eller laxler, mamma?

Vi använder bara kalkonkassler, den här gången blir det en smulpaj.
Bild & idé från Allt om mat
600 g kalkonkassler
2 st squach
4 ägg
4 dl sojamjölk

dijonsenap, vitlök & färsk dragon

½ dl rapsolja
1½ dl dinkelmjöl
1 dl parmesan, peccorino eller västerbotten

Sätt ugnen på 225°. Riv kalkonkasslern grovt på ett rivjärn Halvera squashen och skär den i halvmånar och förväll den i lättsaltat vatten ca 3 min. Låt rinna av ordentligt. Lägg kassler och squash i en ugnssäker form.
Vispa i hop ägg, sojamjölk och lite flingsalt med senap, vitlök och färska kryddor. Häll i formen och grädda mitt i ugnen ca 15 min.
Blanda mjöl och ost med rapsoljan. Ta formen ur ugnen och höj ugnsvärmen till 250°. Smula degen över formen och grädda ytterligare ca 10 min tills smulorna fått fin färg och blivit frasiga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar