onsdag 4 november 2009

Köttfärssoppa med Franska smaker

Ja, så här bra gick det att inte lägga ut recepten ;o)

Dessutom ändrade jag receptet bara minuter innan jag började laga maten, eftersom jag plötsligt blev så suuuuuuuugen på franska smaker. Tyvärr orkade jag inte fota när jag väl hade satt mig, men vi serverade i klassiska franska löksoppeskålar, färgen blev djupt mörkröd, med chevre, honung & färsk timjan på toppen. Vackert som en tavla! Och jättegott! Mina killar kan inte för sitt liv fatta varför skolan inte kan piffa till skolmaten lite. Inte jag heller, om jag ska vara ärlig.

Här kommer iallafall receptet, som vanligt komponerat av vad som fanns hemma och hur det kunde uppfylla mit franska sug:

Köttfärssoppa med franska smaker
2 dl mustigt rödvin
2 dl portvin
2 dl vatten
3 msk italiensk kalvfond
1 ekologisk köttbuljongtärning
1 klick laktosfritt smör

500 g ekologisk nötfärs
klyftad rödlök efter smak

2 msk torkad timjan
6 dl "havre-gräddmjölk"
150 g chevre

150 g chevre
flytande honung
färsk timjan

Gör så här:
Börja med att koka ihop vin & buljong + buljongtärning tills det återstår 3 dl kraftig simmig vätska. Jag använde (som för det mesta) min stora, pålitliga traktörpanna. Rör sedan ner smör, torkad timjan och chevre och låt det smälta ihop.

Fräs under tiden färsen smulig (och om du ha en frisk och stark mage, tycker jag att du ska tillsätta massor av klyftad rödlök!)

Vänd sedan ner färs i fonden, och fyll på med "gräddmjölken". Låt det snabbt koka ihop under lock. Servera sedan i vackra skålar, med extra smulad chevre på toppen, timjankvistar & lite, ringlad honung. Vi valde att ha efterrätt till, annars kunde man ha serverat bröd eller haft potatis i soppan. Så gott, så gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar